Friday, February 22, 2013

Tips : Cara untuk mengekalkan hubungan

Assalamualaikum

Pernah dengar tak perkataan 
Three Wise Monkey ?
Ya, bukan cerita pasal Tiga Monyet. Cerita tentang kesetiaan. Nama pun tips mengekalkan hubungan kan ? Kenapa kita kena guna tips ni ? Okay. Three Wise monkey ni bermaksud 
 
See itu dia. So dalam hubungan kita PERLU malah wajib untuk See No Evil. Speak No Evil dan Hear No Evil. Apa maksudnya ? Jom kita kupas.

See No Evil
JANGAN MELIHAT SESUATU YANG BURUK SEHINGGA MEMBUAT KITA MERASA SAKIT HATI. Maksudnya, kalau kita nampak sesuatu contoh kawan kita berborak dengan musuh kita dengan baaaaaaaaaaaaaaik sangat, haaa cepat cepat tutup mata, tarik nafas dalam dalam dan tepuk dada perlahan lahan sambil mengira sebanyak mana kita mampu. Ia dapat membantu.

Speak No Evil
JANGAN BERCAKAP SESUATU YANG BOLEH MENYAKITKAN HATI DAN MEMBUAT KITA MARAH. Maksud disini, kalau kita tengah melepak dengan kawan, tiba tiba nampak kawan kita sedang main suap suap dengan kawan baru dia, lepas itu kawan anda menegur "eh tu kan akwan kau." cakap jela "eh tak lah. tu adik dia kot." kalau tak tahan pergi masuk toilet, basuh muka dengan air.

Hear No Evil
JANGAN MENDENGAR SESUATU YANG BOLEH MEMBUAT KITA SAKIT DAN GERAM. Ini lain pula, kita jangan dengar apa orang cakap. Sebagai contoh, orang kata tah apa apa tentang kawan kita, mohon jangan percaya. Sesungguhnya kepercayaan itu adalah perkara utama dalam sesuatu perhubungan. Tidak kira untuk sahabat mahupun melebihi itu.

Kesimpulannya, kita melakukan ini adalah untuk tidak sakit hati. Tapi ada yang peduli ? Hanya kita yang tahu. Yang boleh mengawal ? Hanya kita. Jadi sekian untuk kali ini. Jumpa lagi bebeh.

No comments: